Jozef Horák
(1907-1974)
Narodil sa
30.januára 1907 v Štefultove (Podsitnianska) pri Banskej Štiavnici. Tu
prežil bolestnými zážitkami poznačené detstvo i dospievanie.
V Banskej Štiavnici vychodil štyri ročníky gymnázia a skončil štúdium
na učiteľskom ústave v roku 1927. Tomuto mestu a jeho okoliu zostal
Jozef Horák verný i vo svojom ďalšom účinkovaní; okrem krátkeho pôsobenia
v Matici slovenskej v Martine (1946-1948), kde si osobitnú pozornosť
zasluhuje jeho redaktorská práca v Slniečku, rodný kraj viac neopustil.
Učil v Teplej, Antone, Podsitnianskej a Banskej Štiavnici.
Mnohotvárna
minulosť i prítomnosť banskoštiavnického kraja podnecovala Horákov záujem
i fantáziu, lákala ho svojou osobitosťou a ponúkala mu množstvo
námetov. Autor sa viackrát vyznal, ako naňho „ten starý svet, svet dávny
a slávny“, silne vplýval a uchvacoval, no nebola to len história
a jej pamiatky, čo ho mimoriadne zaujalo. Rovnako príťažlivými sa preňho
stali osudy obyvateľov rodného kraja, drevorubačov, haviarov, robotníkov,
kupcov či remeselníkov. Horákovo široko poňaté zobrazenia Sitna, Banskej
Štiavnice a jej okolia je činom, ktorý v našej próze pre deti
a mládež nemá obdobu.
V jeho
tvorbe pre mladých čitateľov sú to predovšetkým povesti. Naviazal v nich
na najlepšie z dedičstva tohto žánru a hneď v prvej knižke
naznačil, že v nich vidí aj možnosť plného uplatnenia svojich umeleckých
ambícií. Horákov prístup k povesti – na rozdiel od mnohých jeho súčasníkov
– nie je motivovaný mimoliterárnymi pohnútkami, a preto aj jeho využitie
ľudovej predlohy je tvorivejšie.
Kritika kladne
ocenila Horákov vzťah k predlohe, najmä to, že sa dokonale „vcítil do
ducha povestí“, i to, že dokázal hlboko preniknúť k zmyslu ľudového
umenia a tvorivo ho vo svojej tvorbe využil. Takýto prístup dodáva jeho povestiam
výrazný citový náboj a uľahčuje navodiť atmosféru bezprostrednosti. Zvlášť
týmto sa odlišoval od ostatných tvorcov povestí, čo možno demonštrovať na
detských postavách. Maťo zo Sitnianskeho vatrára, Ilja zo Zvonárika
od svätého Ilju, Veronika zo Sitnianskej bielej skaly, alebo
Valent z Hudcovho vrchu, to sú pravé portréty z galérie
typických postáv jeho tvorby pre deti vôbec, postáv sirôt a polosirôt, do
ktorých vkladal vždy kus vlastného detského osudu.
Tematická
a žánrová pestrosť, ktorá sa ukazovala už počas desaťročnej publikačnej
činnosti autora pred vydaním jeho prvých kníh, sa neskôr ešte viac rozširovala.
Jozef Horák sa medzi prvými autormi pokúšal o umelecké stvárnenie náučného
materiálu (Oceľový tátoš a Mašinový doktor)
a o niekoľko rokov predbieha u nás snahy umelecko-náučnej
literatúry, skúša svoje sily v románe pre dievčatá (Na perutiach vtáka- ohniváka),
po oslobodení sa opäť vracia k povestiam, upravuje ľudové rozprávky,
venuje pozornosť životopisnej beletrii (Horou pieseň šumí, Strieborné hlbiny)
a odvážne siaha po tematike súčasnosti (Sto kociek cukru, Pionierske srdce,
A kto je viac, Červená šatka, biely mak).
Po roku 1948
Jozef Horák opúšťa najúspešnejšie žánre – povesť, historickú novelu
a román – a pristupuje k zobrazeniu súčasných zmien
spoločenského organizmu (Vysoká pec, Šachy) a v próze pre deti
k zachyteniu problematiky pionierskeho hnutia. Do popredia sa dostávajú
mimoumelecké zretele. Z jeho kníh sa vytrácajú deti a detstvo,
vystupuje organizácia, zdôrazňuje sa disciplína, namiesto detských hier sú tu
vážne povinnosti. Bohaté osobné skúsenosti z dlhoročnej práce s deťmi
v škole i mimo nej, ako aj tvorivé schopnosti vložil autor
v niektorých poviedkach zo Sto kociek cukru, no najmä zo
zbierky A kto je viac do jednostranného apriórneho a čisto
vonkajšieho poňatého zámeru poučiť deti, ako majú žiť, konať a pracovať,
aby sa stali vzornými budovateľmi. Posledná autorova tvorba je kniha rozprávok Sedemtonový Tóno a žuvačková
panenka.
Dňa 11.06.1974
po krátkej nemoci umiera Jozef horák na srdcový infarkt v Prešove,
pochovaný je v Banskej Štiavnici.